سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فایل سل

نظر

و تغافل


تخت نوزاد                  بیمه خودرو                     سئو

 

  • و تغافل

    امروز: دوشنبه 11 مرداد 1395

    • همکاری در فروش فایل کافه فایل سل

    دسته بندی محصولات

    بخش همکاران

    بلوک کد اختصاصی

    و تغافل دسته: علوم انسانی
    بازدید: 9 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 29 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 1

    و تغافل

    قیمت فایل فقط 2,500 تومان

    خرید


    فروشگاه فایل خطاپوشی و تغافل همانطور که اشاره شد اشتباه و تقصیر در اعمال و رفتار کودکان دیده می شود واکنش والدین در برابر این لغزشها دو نوع است: خطاهایشان را سریع به آنان گوشزد کنند و احیاناً به تنبیه و سرزنش آنان بپردازند. ضمن داشتن توجه و حساسیت، به روش خطاپوشی و تغافل که روش درست و اثر بخش است روی آورند، چرا که تغافل از اصول مهم تربیتی است (در چنین رفتاری، امکان پشیمانی و بازگشت از خطا بیشتر است). رفق و ملاطفت با کودک با صبر و حوصله با کودک خود رفتار کنید. کودکان فقرای درگاه بزرگسالان کودکان کانون نیازمندی و فقرند. نیازهایشان فراوان و کمبودهایشان نمایان است. آنان در لحظه لحظه کودکیشان به حمایت و مراقبت والدین و بزگرترها نیازمندند. نیازهای جسمانی، نیازهای عاطفی، نیازهای روانی و ... از آنان مسکینانی راستین ساخته است. مدارا با کودک ضرورت مدارا و تحمل رفتارهای ناسنجیده کودکان امری روشن است، چرا که آنان در طریق رشد و تکاملند هنوز درکشان کامل نگشته، خوب و بد کارها را براحتی تشخیص نمی دهند با آداب اجتماعی آشنا نیستند. ارزشها و ضد ارزشها برایشان بی معناست. خواسته ها و انتظاراتشان منطقی نیست و در خیالات و پندارهای کودکانه خویش غوطه ورند. بعلت کنجکاوی و انرژی زیادشان اغلب آنان را به انسانهای پر دردسر و شلوغ مبدل ساخته و اعمال ناسنجیده و آزار دهنده را ویزگی طبیعی شان ساخته است. والدین باید این موقعیت کودکان را بدرستی درک کرده و با بردباری و صبر به مدارا با کودک بپردازند. ترک جاجت با کودک کودک به خاطر نداشتن آگاهی لازم و درک کافی، کمبود ها و نقص های بساری دارند و به لجاجت با بزرگسالان برخاسته و باعث آزار آنها می شوند در چنین شرایطی بزرگسالان باید مدارا کرده و از لجاجت جداً بپرهیزند. طبق سخن امام سجاد (ع) این روش برای رشد و هداست کودکان مناسب تر است. عفو در کدام امام سجاد (ع) امام سجاد (ع) در دعاهای گوناگون به موضوع عفو و گذشت می پردازند. اما در دعایی از خداوند طلب عفو می فرماید: ‹‹بارالها، اگر بخواهی ما را عفو کنی، این از فضل و بخشش توست و اگر بخواهی ما را کیفر نمایی بر اساس عدالت است. ای کسی که از همه اغنیاء بی نیازتری، هم اکنون ما بندگان را در پیشگاه تو حاضریم، و من از همه نیازمندان نسبت به (عفو) تو محتاج تر هستم، بنابراین نداری ما را با وسعت خود جبران فرما و امید ما را با دریغ نمودنت قطع مگردان››. امام در این فراز در مقام هدایت و ایجاد بینش در متربی هستند و می آموزند که متربی متواضعانه در برابر مربی باید خظاپوش را بپذیرد. و از آن پشیمان باشد مربی نیز بر اساس تشخیص خویش متربی را عفو می کند. امام سجاد (ع) در جای دیگر از خداوند تقاضای بخشش می کند: ‹‹ای خداوندی که خود را بخشاینده نامیدی مرا عفو کن ...››. خداوند اولین مربی است که با بخشش اولین متربیان خویش، یعنی آدم و هوا ‹عفو› نامیده شد. از این رو، عفو و گذشت در مقام ترتبیت قدمتی همسان خلقت انسان دارد. روشهای تربیتی در صحیفه سجادیه روشهای تربیتی حالت رفتاری و جزیی دارند که در مقام عمل نسبت به مبانی و اصول، کاربردی تر هستند و یا حد فاصل مبانی و اصول از یک سو و اهداف از سوی دیگرند و مبتنی بر اصول هستند. روشهای تربیتی صحیفه به روشهای: روش شناختی. روش گرایشی. روش رفتاری. تقسیم می شوند. اجمالاً با پی جویی و تحقیق در دعاها و فرازهای صحیفه سجادیه، روش های تربیتی از قبیل ذکر خدا، توبه، کم شمردن خوبی ها و زیاد شمردن بدی ها، یاد آوری نعمت ها، احترام و تکریم، رفق و مدارا و احسان در برابر بدی ملاحظه می شود. توضیح برخی از این روشها عبارتند از: روش شناختی این دسته از روشهای مرتبط به بعد شناختی انسان می شود. نقش این دسته از روشهای تربیتی ارائه بینش و شناخت صحیح به انسان است. روشهای تربیتی، که در این دسته مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از: بینش در مورد دنیا. بینش در مورد حقیقت انسان. بینش در مورد مرگ و معاد. روش یاد خدا. بینش در مورد دنیا: امام سجاد (ع) در دعای فوق با بیان این که زندگی دنیا، فانی است و ورای دنیای آخرتی است که مقصود اصلی است و انسان باید برای آخرت تلاش بکند تا بتواند به مقام قرب الهی نائیل آید به ارائه بینش صحیح نسبت به دنیا پرداخته است. در این دعا امام دنیا را برای طاعت و بندگی خواند می خواهد نه برای خود دنیا. روش گرایشی این دسته از روش ها مرتبط به بعد گرایشی انسان می شود و نقش این دسته از روشها تربیتی هدایت و کنترل گرایش ها از انحراف است. روش های تربیتی که در صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از: روش توبه ـ روش کم شمردن خوبی ها ـ زیاد شمردن بدی ها ـ روش یادآوری نعمت ها روش رفتاری این دسته از روش ها نیز به بعد رفتاری انسان مرتبط می شود و نقش این روش ها ارائه الگوهای رفتاری صحیح و مناسب است، تا انسان با عم به این روش های رفتاری به اهداف مورد نظر مربی دست یابد. این دسته از روش ها عبارتند از: روش نیکی در برابر بدی، روش رفق و مدارا با والدین و با همسایگان و روش تکریم و احترام روش نیکی در برابر بدی در تعلیم و تربیت، تنبیه و تشویق دو روش برای تربیت و اصلاح رفتارهای انسان به شمار می آیند. اسلام هر دو روش را مجاز می داند. اما تشویق همیشه بر تنبیه مقدم است و مادام که از تشویق بتوان استفاده کرد، نباید به تهدید و تنبیه توسل جست. امام سجاد در صحیفه سجادیه راه دیگری نیز برای اصلاح بدی ها معرفی نموده و آن عبارت است از: احسان در برابر بدی: با افرادی که خط کار هستند، با احسان و نیکی رفتار شود، به جهت این که انسان قابل احترام و دارای جایگاهی رفیع در بین سایر مخلوقات است. خود احسان نیز نوعی تنبیه است و طرف را به اظهار ندامت وادار می نماید. (البته بکار بردن این روش در همه جا و نسبت به هر کس و در هر شرایطی صحیح و موثر نیست بلکه اگر درست انجام نگیرد آثار سویی به همراه دارد). اهداف تربیتی صحیفه سجادیه هدف در تعلیم و تربیت یه معنای وضع نهایی و مطلوبی است که بطور آگاهانه سودمند تشخیص داده شده است و برای تحقق آن فعالیت های مناسب تربیتی انجام می گیرد. با ملاک و معیار قرار دادن خود انسان به اهداف غایی و واسطه ای و اهداف واسطه ای را به سه دسته کلی دیگر و هر یک از آن دسته ها به تقسیمات جزئی تر تقسیم می شود که با استفاده از فرازهای صحیفه سجادیه به برررسی و تحقیق هر یک می پردازیم: هدف نهایی امام در سراسر صحیفه هدف نهایی تربیت را خدای متعال، معرفی می کند و در تمام دعاها، مخاطب را با زبان دعا و مناجات به آن حقیق یکتا راهنمایی می کند. امام در دعاها می فهماند که محور زندگی انسان در تمام شوؤن آن، باید خدا باشد. اهداف واسطه ای به سه دسته کلی خلاصه می شود: الف) اهداف تربیتی صحیفه درخصوص ارتباط انسان با خدا پیوند انسان با خدا در صحیفه سیجادیه از معرفت و شناخت خدا آغاز می شود و با گرایش های عملی در قالب عبارت ـ شکر گزاری ـ توکل گسترش می یابد. محورهای کلی اهداف تربیتی در رابطه با خداوند در معرفت خدا، ایمان به او، تقوای الهی، عبودیت، شکرگذاری خلاصه می شود که در اینجا ما به مهمترین هدف که محور تمام اهداف تربیتی در رابطه با خداوند است، فهرست وار اشاره می کنیم: معرفت خدا (اسن هدف کلید رسیدن به هدف نهایی است و مهمترین اصل می باشد) اهداف تربیت صحیفه سجادیه در خصوص ارتباط انسان با خود هدف واسطه ای دیگر از سلسله اهداف تربیتی صحیفه سجادیه، در محدوده ارتباط انسان با خود مطرح می گردد. انسان همانطور که با خدای خود ارتباط بر قرار می کند و از مراحل تربیتی حاکم بر این ارتباط، اهدافی خاص برداشت می شود، همچنین دارای کنشها و واکنش هایی با خود است که بر مراحل تربیتی آن نیز اهداف خاصی حاکم است. اهدافی که در این باب در صحیفه سجادیه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، اهداف گرایشی است که از دو بعد گرایش های مختص انسان از قبیل خدا جویی و فضیلت خواهی و گرایش های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل: خوردن و آشامیدن و غرایز جنسی، تشکیل شده است. اهداف تربیتی صحیفه در خصوص ارتباط انسان با دیگران فعالیت های انسان علاوه بر رفتارهای فردی، شامل سلسله ارتباطات او با دیگر انسان ها نیز می شود که با توجه به تنوع ارتباطات دیدگاه های خاص تربیتی را می طلبد که این امر گاهی رنگ اجتماعی پیدا میکند. گاهی از دیدگاه سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد و گاهی هم با رویکرد اقتصادی به آن نظر می شود. اما در صحیفه سجادیه، در می یابیم که نظام تربیتی آن در صدد هدفمند کردن رفتارهای انسانی در حیطه های مختلف اجتماعی ـ سیاسی ـ اقتصادی است. در اینجا ما به ذکر نمونه ای از اهداف تربیتی ‹‹نحوه ارتباط انسان با والدین›› بسنده می کنیم. از مهمترین اهداف امام سجاد (ع) این است که هر چه بیشتر فرزندان را نسبت به وظایفشان از قبیل اطاعت ـ احترام ـ گذشت از والدین و احسان در حق ایشان آشنا سازد و به آن وظایف تشویق نمایند. امام سجاد در دعای 24 که دعا برای والدین است به مقام و شخصیت والای والدین و وظایف فرزندان در قبال آنان اشاره نموده و می فرمایند: ‹‹بارالها! صدایم را در برابر ایشان آهسته و سخنم را خوشایند و خویم را نرم نما، دلم را بر آنها مهربان کن و مرا به ایشان سازگار و بر آنان رحیم گردان››. یکی دیگر از اهداف تربیتی صحیفه سجادیه در خصوص ارتباط با والدین ‹‹حق شناسی و سپاسگذاری›› از زحمات و تلاش آنان برای پرورش و رشد فرزندان است. یکی دیگر از تعالیم تربیتی صحیفه که از بارزترین مصادیق حق شناسی درباره والدین است، طلب خیر و برکت برای آنها در قالب دعاست که در فرازها و دعاهای مختلف به این امر اشاره شده است. تغافل در کلام امام چهارم (ع) روش تغاف مربی از خطاهای متربی در کلمات امام به دو نوع قابل تقسیم است: الف) چشم پوشی خداوند از گناهان بندگان خداوند مربی همه بندگان است. با پوشیدن عیوب بندگان و رسوا نکردن آنها سعی در تقرب آنها به خویش است. پس وقتی خداوند برای اصلاح رفتار بندگان از خطاهایشان تغافل می فرمایند پس تمامی بندگان در مقام تربیت باشد به این عفو عمل نمایند. ب) تغافل انسانها نسبت به یکدیگر از نظر امام (ع) تغافل علاوه بر آنکه در تربیت ضروری است. یکی از اصول مهم اجتماعی زندگی آرام و خالی از دغدغه و وسیله سامان یافتن امور دنیایی جامعه انسانی است. امام در وصیت به فرزندانشان به اهمیت تغافل فرموده است: ‹‹فرزندم همانا سامان یافتن همه امور دنیا در 2 کلمه خلاصه می شود، اصلاح و تأمین معاش زندگی همچون پیمانه ای است که دوسوم آن به هوشمندی و یک سوم آن به چشم پوشی است. زیرا انسان تغافل نمی کند مگر از چیزی که آنرا می شناید و آگاهی دارد››. اصول تربیتی در صحیفه سجادیه اصول مجموعه قواعدی است که با نظر به قانون مندی های مربوط به ویژگی های علمی انسان (مبانی تربیت) اعتبار شده و به عنوان راهنمای عمل، تدابیر تربیتی را هدایت می کنند. بنابراین، در این نگاه اصول مبتنی بر مبانی هستند. با بررسی دعاهای صحیفه سجادیه به برخی از مهمترین اصول تربیتی نظیر: تقوی ـ تفکر ـ توکل ـ زهد ـ ایجاد انگیزه ـ کنترل و هدایت و اصل لزوم عم می رسیم که در تحقیق حاضر هر یک را به اختصار توضیح داده ایم. درکل از دعاها و سخنان و احادیث امام چهارم استنباط می شود که: اولاً: پرورش صحیح کودکان یک مسئولیت ملی است. ثانیاً: این وظیفه مقدس امری روحانی است که فریضه اجتناب ناپذیر شرعی و مذهبی محسوب می شود. ثالثاً: مسئولیت پدران در تربیت فرزندان بارها اشاره کرده است. رابعاً: پرورش های اخلاقی و ایمانی کودکان را از وظایف مسلم مذهبی والدین دانسته است. سفارشهای امام به فرزندانشان طبق نقل شیخ مفید در کتاب (ارشاد) امام سجاد (ع) دارای 15 فرزند (11 پسر، 4 دختر) بودند. محمد2- عمر3- حسن4- حسین 5- زید6- عمر7- حسین اصغر8- عبدالرحمن 9- سلیمان10- علی11- خدیجه12- محمد اصغر 13- فاطمه14- علیه15- ام کلثوم در کتب روایی برخی از توصیه های اخلاقی و اجتماعی و تربیتی امام به فرزندانشان ذکر شده است: ایشان به یکی از فرزندانش می فرماید: پسر جان! با 5 کس همنشینی نکن و به گفتگو منشین و راه همراهشان نرم (درغگویان ـ فاسقان و گنهکاران ـ بخیلان ـ احمقان ـ از خویشان بریده). امام باقر (ع) می فرمایند: پدرم زمان از دنیا رفتن فرمود: برحق، صبر نما و آن را تحمل کن و به حق تسلیم شود گرچه برای تو تلخ و ناگوار باشد.

    قیمت فایل فقط 2,500 تومان

    خرید

    برچسب ها : و تغافل , و تغافل