سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فایل سل

نظر

و عصر مجازی


تخت نوزاد                  بیمه خودرو                     سئو

 

  • و عصر مجازی

    امروز: دوشنبه 11 مرداد 1395

    • همکاری در فروش فایل کافه فایل سل

    دسته بندی محصولات

    بخش همکاران

    بلوک کد اختصاصی

    و عصر مجازی دسته: علوم انسانی
    بازدید: 11 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 23 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 8

    و عصر مجازی

    قیمت فایل فقط 2,500 تومان

    خرید


    فروشگاه فایل فهرست مطالب صفحه مقدمه2 عدالت تأملی درباره 3 عصر مجازی4 عدالت و عصر مجازی4 نتیجه7 منابع8 مقدمه : در دنیای مجازی پیشرفته با امکانات فراوان خود تفاوت زیادی با دنیای واقعی و مشکلات و دغدغه های فیزیکی آن دارد. در این فضا شهروند دنیای مجازی با مفاهیم و ساختارهایی مثل دولت الکترونیک ، شهر مجازی و شهروند مجازی آشنا می شد. در این نوع شهروندی مشکل زندگی متفاوت است و مفاهیم زمان و مکان تغییر می کند. شهروندی متفاوت در این دنیا قرار می گیرد. شرایط این شهروندی به گونه ای ، قدم در راهی است که همیشه در تخیل خود داشته ایم و همه چیز حتی هویت انسان دستخوش این تغییرات می شود. آیا این دنیای مجازی میتواند " عدالت" را برای بشریت تشنه عدل به ارمغان آورد؟ آیا گسترش فضای مجازی می تواند به عنوان یک راهکار ، امیدوار بود که جهان در آینده ای نزدیک چنین شرایطی را تجربه خواهد کرد؟ این ادعایی است که از تعدیل و گسترش نهادهای درونی و عرصه عمومی و حرکت به سمت دموکراسی شهری و شکل گیری جامعه در این نوع جدید زندگی نشانه ای از نژاد های مختلف نیست و هم چنین مشکلاتی مثل کمبود یا نبود اطلاعات و ابزار وجود ندارد. آنچه در شهر مجازی ایده آل مطرح است دسترسی یکسان را در استفاده از سرمایه و ابزار در هر جا و هر زمان گسترش می دهد هر چند بسیاری از منتقدان گسترش این فضا را تهدیدی برای حریم خصوصی افراد و موجد نوعی جمله نظارتی می دانند چنانچه گیدنز می گوید : " امروز احساس زندگی در یک جهان تا حد زیادی نتیجه برد بین المللی رسانه هاست." اما در اینجا یک نظام جهانی اطلاعاتی بوجود آمده است و کشورهای جهان سوم در معرض شکل جدیدی از امپریالیسم رسانه ای هستند ( کالاهای اطلاعاتی نظام بین المللی تولید، توزیع و مصرف ) . مقابل مخالفان جامعه پساب صنعتی ، مدافعان رشد جامعه اطلاعاتی ، عصر مجازی را عامل نزدیکی ملتها و مردم می دانند و معتقدند این امر به تفاهم متقابل و صلح و ایجاد عدالت ، میدان خواهد داد به عبارتی می توان با دیدی خوش بینانه یا آرمان گرایانه از تحقق اهداف و شعارهای جامعه اطلاعاتی سخن گفت چنانچه در بیانیه اخیر اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی تصویر آینده زندگی انسان ، انسانی تر ، دموکراتیک تر و البته عادلانه تر ترسیم شده است. هم چنین در این بیانیه اخیر احترام به آزادیهای اساسی و حقوق انسانی ، دسترسی به منابع اطلاعاتی ، گسترش رسانه های ارتباطی مستقل ، متکثر و وفادار به میثاقهای بین المللی در خصوص صلح و امنیت ، برابری ، حفظ محیط زیست ، عزت و همبستگی از مواردی است که جهانی صلح آمیزتر و عادلانه تر را تصویر می کند. به تعبیری ، موج چهارم یا عصر مجازی را می توان بازگرداننده عدالت از دسته رفته در موج سوم یا موجهای قبل دانست و در اینجا آنچه مورد بررسی قرار می گیرد صرفه جویی درزمان و فراغت بیشتر ، فرصت انتخاب ، اطلاع رسانی گسترده ، بازگشت به طبیعت ، توزیع اجتماعی که همگی نمودهایی از عدالت به شمار می آیند. " عدالت تأملی دوباره " : عدالت به معنای دادگری ، واژه ای است که در بسیاری از زبانهای اروپایی از واژه حق مشتق شده است و در میدان معنایی این واژه ، صفت عادلانه معمولاً برای تأیید احساس بر حق بودن رفتاری ، قضاوتی و یا وضعیتی به کار می رود. معمولاً برای داوری مثبت نسبت به رفتار یک انسان ، یک هنجار عادلانه در مجموع واژه ( سزاوار بودن ، شایسته و بایسته بودن ) قرار دارد که یک داوری منفی نسبت به ناعادلانه در مقابل آن واژه قرار می گیرد . بسیاری از اندیشمندان معتقدند محصور کردن مفهوم عدالت در فرمولی ساده غیر ممکن است و دریافتهای گوناگون از مفهوم عدالت بررسی آنرا مشکل تر و البته ضروری تر می سازد. می توان مهم ترین مسایل نظری عدالت را در سه حوزه مورد بررسی قرار می گیرد : در حوزه تبیین مفهومی عدالت ) در حوزه باز نمود سنجیدارهای عدالت در حوزه گونه و شیوه استدلال داوریهای مربوط به عدالت . چه چیز به فضای مجازی توضیحی درباره مفهوم عدالت و اینکه در این فضای جدید چگونه به ایجاد و بسط مفهوم کمک می کند می پردازد. می توان گفت مباحث این مقاله به هر سه مورد عنوان عدالت اعتبار می یابد . در بینشهای اسطوره ای یونانیان ؛ عدالت از ابعاد گوناگونی برخوردار است و در نزدیکی با مدیریت ، نظم پایدار و خرد جهانی قرار دارد و با صلح ، حکومت خوب و آرامش در پیوند تنگاتنگ است . در این بینشها هم چنین عدالت با ستیزه جویی ، زیاده روی ، تحریف ، بی نظمی ، فراموشکاری ، پنهانکاری، ریا کاری و چند پهلویی ناسازگار است . در واقع پیمودن مسیر راستی و صلح را عدالت می توان گفت و پیمودن این مسیر را عدالت سهل می کند . آناکسیماندر نخستین بار در تبیین مفهومی عدالت ، هستی و نظم را امری واحد دانست و بودن آنرا بیانگر امری نسبی و البته عدالت وابسته می دانست . از نظر هراکلیت حق به معنی کنشی با بصیرت ، متوازن ، خردمندانه وفادار به حقیقت و غیر جانبدار برآن حاکم است . او همه چیز در طبیعت را عادلانه می دانست که فقط نزد انسانها برخی از این امور ناعادلانه دیده می شود . اندیشه یونانی درباره عدالت با افلاطون و ارسطو به اوج خود رسید . در دولت عادلانه افلاطونی ، وظایف و حقوق سیاسی مطابق استعداد انسانها و میزان بصیرت و درایت آنان باید در مقیاسهای گوناگون تقسیم گردد . در این نظام متفاوت افراد به رسمیت شناخته می شود . از نظر عدالت افلاطونی آن نظم اجتماعی بر پایه عدالت استوار است که طبقات گوناگون در مناسبات درستی نسبت به هم قرار داشته باشند افلاطون همراه با پذیرش و تفاهم بر سر تفاوتها و نابرابری استعداد ها مناسبات میان انسانی را تنظیم می کند . در این مفهوم نه تنها امکانات باید به طور شایسته و صحیح به افراد مستحق برسد بلکه هر چیز که اجتماع لازم دارد باید به اندازه کافی موجود باشد . عصر مجازی : زندگی بشر در طول تاریخ سه مرحله را گذرانده است : مرحله اول : عصر کشاورزی ، مرحله دوم : عصر صنعت ، مرحله سوم : عصر اطلاعات . اکنون وارد مرحله چهارم می شویم : عصر مجازی با وجود تفاوتهای اساسی میان جامعه کشاورزی و صنعتی یکی از نقاط اشتراک آن این است که در هر دوی آنها مناسبات اجتماعی در محدوده جغرافیایی معینی شکل می گیرد و در تنگناهای سیاسی فرهنگی حاکم بر آن فضای جغرافیایی عمل می کند اما در عصر نوین ، مراودات و مناسبات انسانها خارج از تنگناهای جغرافیایی معین و محدود شکل می گیرد و نهادهای اجتماعی ، فرهنگی خارج از این تنگناها رشد می کنند و این باعث شده که دنیای مجازی با سرعتی زیاد به فضای فعالیت های اقتصادی ، خدمات ، آموزش و سیاست تبدیل شود . عدالت و عصر مجازی : یک از مفاهیم اساسی در این دنیای جدید ، مفهوم عدالت است . عصر مجازی را می توان به نوعی موج چهارم یا به تعبیری بازگرداننده عدالت از دست رفته در موجهای قبل دانست . موج چهارم در اخیار معنویت قرار می گیرد حرکتی که تعالی انسان را می تواند در نظر داشته باشد . عدالت در این فضای جدید با مصادیق آن بیان می شود . مصادیقی مثل توزیع عادلانه ، رعایت حقوق ، دانش محوری و حذف فرد گیری ( دموکراسی ) شهروندی ، بازگشت به طبیعت ، روشن کردن چهره سیاسی عدالت . در این فضای جدید ، کارهای اضافی کم می شود و امور با زمان کمتری انجام می شود و فرصت برای عبادت ، گشت و گذار ورزش بسیاری چیزهای دیگر بدست می آید . در شهر مجازی ، شهروندان امکان انتخاب بیشتری دارند و شغلها چند برابر شهر واقعی است . در واقع این فضا با گرد هم اوردن تمام ظرفیت های فیزیکی و اطلاعاتی شهر ، نقش مهمی ایفا می کند و فرصتی برای کاهش اتلاف توان انسان و افزایش ذخیره انرژی فراهم می کند که در نتیجه آن با برقراری ارتباط سریعتر ، متراکم تر و محکمتر میان مشتریان و بخش عمومی ، تعداد ساعات کار به حداقل می رسد هم چنین در مقایسه با جهان واقعی ، تمرکز و پراکندگی منابع و خدمات در فضای سایبر ، انحصاری بودن آنها را از بین می بردو در اینجا حق استفاده به افراد بیشتری داده می شود . در بحث از حقوق شهروندی ما با تحولی روبرو هستیم . اطلاع رسانی بیشتر و دقیقتر و انضباط منطقی در شهر همراه با توزیعی عادلانه ، توازن مترادف با عدل را تضمین می کند . در مفهوم توازن ، مراعات حقوق شهروندان نیز باید مورد توجه قرار گیرد . ومثلا حق انتخابات به حقوق سیاسی یعنی اصل برانت توسعه حقوق شهروندی از حقوق قانونی بنا بر دیدگاه مارشال با توجه به بیان نمونه واری از این تحول است (یعنی برخورداری از حداقل استانداردهای مادی ). با توجه به امکانات موجود در عصر مجازی، شهروندان می توانند به طور مساوی از انواع حقوق خود برخوردار شوند . این امر در دفاع حقوق شهروندان نقش مهمی را ایفا می کند. تعامل موجود در فضای مجازی باعث گسترش گروهها می شود و بدین وسیله امکانات به طور شایسته تر بین افراد تقسیم می شود . آرامش و امنیت حق مسلم مردم است و ماهیت بشر در شهر مجازی به سمت آرامش است و دغدغه های شهر واقعی در آن وجود ندارد . هر چند ایجاد وبسط چنین فضایی به زیرساخت های ارتباطی ، منابع انسانی ، بودجه و سیاست گذاری و آموزش و برخی مسائل دیگر نیاز دارد اما این شناخت ، آگاهی و ترجبع گذاری و توجه همزمان به دیالکتیک عمل و نظر در این زمینه می تواند باعث گسترش این تحول در سطح جامعه شود و به طبع منافع ایجاد چنین فضایی را مثل ایجاد توسعه و عدالت نصیب شهروندان جامعه مجازی نماید . در اصل نو آور ی و خلاقیت هر جامعه ای که این دو عنصر را رشد دهد جامعه موفق خواهد بود یکی دیگر از مسائل مهم این است که پارادایم شهر واقعی مجازی می تواند یک فرآیند غیر صنعتی شدن تلقی شود که طبیعی شدن گستره زندگی انسان می انجامد چرا که حق بر جا بودن اعتقاد به حق طبیعی انسان برای زندگی در محیطی سالم ، عادلانه بودن این وضع را اثبات می کند . آرامش و امنیت بازگشت به طبیعت و برخورداری از زندگی عاری از آلودگی ها ، پدیده هایی آغشته با مفهوم عدالتند . عدالت در اینجا ایجاد موجودیت هر آنچه مورد نیاز جامعه است تعریف می شود ( مثلا حق طبیعی زندگی سالم ).را فائل کانه بر این باور است که فضای سایبر چهار بعد است : تبلیغات ، ارتباطات ، بازار و ثروت مجازی ، اطلاعات ، علوم کد بندی شده ، بانک های اطلاعاتی ، بانک های دانشی ، ارتبلاطات انسانی ، ساختارهای شبکه ای ، سیستم شبکه های تولید دانش و اطلاعات و سرمایه گلوبال در این فضای نوین تولید و باز می شود . دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در گرجستان در این زمینه می گوید :« پیتر متوولی » تولید بورژوازی در اروپا ناشی از توسعه اطلاعات بوده است و امروز تکنولوژی اطلاعات می تواند طیف جدید از سرمایه داری را در جهان به وجود آورد و ما می توانیم از این تکنولوژی علاوه بر پیشرفت اقتصادی در جهت توسعه اجتماعی هم استفاده کنیم . مسئله دیگر مربوط به شکاف بین جوامع است . اگر شکاف بین جوامع را نوعی بی عدالتی بدانیم ، باید متوجه باشیم که شکاف بین جوامع تنها اقتصادی نیست و جنبه های دیگر هم دارد و از طرفی ماهیت عوامل ایجاد شکاف متغیر است . فضای سایبر بر خلاف برخی ادعاها نه تنها باعث افزایش شکاف نخواهد شد بلکه باعث کاهش شکاف هایی مثل شکاف دیجیتالی بین جوامع می شود . در اینجا زیر ساخت های فرا صنعتی و گلوبال در عرصه اجتماعی و مشارکت مردم در تولید ثروت مدرن از طریق جهان جدید ، هم چنین توجه به تکنولوژی سخت افزاری ، آموزش راهبری و سواد زبان در این فضای جدید برای ایفای نقش عادلانه آن مورد تاکید است . مساله دیگر « عدالت » است عدالت چندین چهره دارد : چهره اقتصادی ، چهره سیاسی دموکراسی ، چهره سیاسی عدالت است و نیز چهره درونی که همان اعتدال نفس است . مردم برای اینکه بتوانند انتخاب کنند باید آزاد باشند و عدالت در چهره سیاسی به نوعی موکول به آزادی است . پژوهشگر برجسته آمریکائی رابرت دال می گوید : هنگامی می توان از دموکراسی سخن گفت که شرایط زیر موجود می باشد : 1-شهروندان از فرصت مساوی برای در ک آگاهانه امور برخوردار باشند . 2- هر یک از شهروندان مطمئن باشد که داور یاو رو رای اودر تصمیم گیریهای جمعی همان ارزش و اعتبار را دارد که داوری و رای شهروندان دیگر . فضای مجازی با ایجاد امکاناتی مثل رای گیری اینترنتی ، اطلاع رسانی وسیع ، افزایش سطح مشارکت و ایجاد دموکراسی مشورتی بدین معنا موجد عدالت در عصر مجازی باشد . دموکراسی هنگامی معنا می یابد که مردم نه تنها آزادانه و آگاهانه بلکه به دلخواه و از سر رغبت و اعتقاد به نامزدهای مورد نظر خود رای بدهند . ممکن نبودن رای مجدد به دلیل ثبت الکترونیکی ، مخفی ماندن فرآیند رای دادن ، افزایش سطح اطلاعات شهروندان از برنامه های کاندیدا و اخبار سیاسی ، حذف شایعات به دلیل اطلاع رسانی گسترده و دقیق از مصادیق ایجاد رغبت و اعتماد در فرآیند انتخاباتی در فضای مجازی به شمار می رود هر چپند بحث های امنیتی و ضرورت ایجاد زیر ساخت های تکنولوژیک قوی تر نیز جای بحث دارد کهدر این مقاله ها جای پرداختن به آن نیست و امکانات عصر مجازی بسیار زیاد است به عنوان مثال اقتصاد مجازی ،تجارت مجازی ، بانکداری مجازی ، آموزش مجازی، دولت مجازی ، ادارات مجازی ،شرکت های مجازی، پول مجازی و خدمات و تفریحات مجازی بخشی از آنها می باشد نتیجه این تحول آن سات که فرد گرایی و دیکتاتوری در تمام این زمینه ها از جوامع حذف و کار گروهی و تفکر جمعی جایگزین ان خواهد شد . دانش اساس اداره جوامع مجازی خواهد شد و آموزش در طول عمر به عنوان نیاز اولیه بشر مطرح و جایگزین آموزش فعلی خواهد شد . تقریبا تمام امور اداره جوامع امروزی خواهد کرد و جهان جدیدی جایگزین جهان فعلی خواهد شد که در آن امکان برقراری عدالت و داشتن رفاه بیشتر حداقل به صورت مجازی برای همه فراهم می شود . در جهان سایبر بسیاری از صفات بد انسانها مثل دروغگویی ، قتل ، کلاهبرداری و تجاوز به حقوق دیگران به دلیل علنی بودن یا قابل پیگیر ی بودن یا تا حد زیادی از جامعه رخت خواهد بست و مردم به شکل تجربی تربیت خواهند شد . در این جامعه برای رسیدن به عدالت مسیری را طی می کنیم که مقصدش جهانی بی تعارض است . نتیجه : آنکه مردم علاقمند هستند انبوهی از کالاها و خدمات را دریافت کنند و با رویی باز از دریافت این امکانات استقبال می کنند و اگر بخواهیم مجموعه عواملی را موجب تعادل و عدالت در دوران معاصر در نظر بگیریم مفهوم «فضای مجازی » سهم عمده را در بین این عوامل به خود اختصاص می دهد . توانمندیهای ارتباطی و اطلاعاتی در عصر مجازی، پیامدهای رو به تکاملی را موجب می شود که برای فهم آن را باید آن را دربافت رویدادها و فرایندهای معینی مورد بررسی قرار دهیم آثار این امر از خدمات شهری و دولتی گرفته تا حوزه های کسب و کار و آموزش را شامل میشود . با توجه به چهره سیاسی عدالت و ایجاد دموکراسی احترام به حقوق شهروندی در دسترس بودن طالعات از آثاری است که به دنبال ایجاد توازن د ر جامعه است .توازنی که از عدالت در جامعه مجازی آرمانی انتظار می رود . در واقع رسیدن به جامعه جهانی سالم که معنویت و عدالت در آن حاکمیت دارد ، جز اهداف اصلی فضای مجازی است . رسیدن به جامعه ایده آل که در دسترس نبودن و کمبودها در آن وجود ندارد و عدالت و معنویت در هر جا و برای هر چیز می تواند وجود داشته باشد با در نظر گرفتن اینکه برخی فعالیت ها از دنیای واقعی به دنیای مجازی می رود ایجاد بستر حقوقی خاص اهمیت فرهنگ سازی ، آموزش نسل جدید به عنوان پرچمداران انقلاب دیجیتال و کارهایی از این قبیل در توسعه این فضا و به تبع آن گسترش مفهوم عدالت اتکای فضای مجازی بسیار کمک می کند . در یک کلام اگر شرایط امروز دنیا شرایطی ناعادلانه است ، می توانیم با مدیریتی میتنی بر دانایی به آنچه کستلز می گوید که هیچ چیز نیست که نتوان آن را با عمل اجتماعی آگاهانه و هدفمند که از پشتیبانی اطلاعات و مشروعیت برخوردار است تغییر داد بیندیشیم . منابع: جامعه شناسی گیدنز ، آنتونی ترجمه منوچهر صبوری عصر اطلاعات کستلز ، مانوئل ترجمه افشین خاکباز جهان مجازی و واقعیت ما، فصلنامه رسانه ، رضوی زاده WWW.ayandehnegar.org www.nashreieh.nameh.com www.iransis.org

    قیمت فایل فقط 2,500 تومان

    خرید

    برچسب ها : و عصر مجازی , و عصر مجازی