سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فایل سل

نظر

فایبرگلاس چیست ؟

فایبرگلاس نمونه ای عالی از مواد کامپوزیتی نسبتاً مدرن است که در سال 1938 توسط Russel Games اختراع شد.

کامپوزیت به موادی اطلاق می شود که  از دو یا چند جزء متفاوت ساخته شده باشد. این اجزاء معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت کننده تقسیم می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک یا پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد و تقویت کننده می تواند ذرات و یا الیاف باشد.

بیشتر کامپوزیت ها بر پایه پلیمر و تقویت شده با فیبر یا الیاف هستند که به آنها (Fiber Reinforced Plastics) FRP گفته می شود. از شیشه، کربن، آرامید و … می توان به عنوان فیبر و از رزین های حرارتی مانند پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی بعنوان پلاستیک در ساخت کامپوزیت ها استفاده نمود. اگر فیبر مصرفی شیشه باشد به این کامپوزیت GFRP  و یا اصطلاحاًGRP  گفته می شود.

همانطور که گفته شد فایبرگلاس یا GRP از یک ماتریس پلاستیکی تقویت شده توسط الیاف پشم شیشه ساخته شده است که به شدت محکم و مقاوم است و می تواند به راحتی با استفاده از فرآیند قالب گیری شکل بگیرد.

مخزن فایبرگلاس بصورت عایق و غیر عایق ساخته می شوند. مخزن عایق به حفظ دمای درون مخزن به ویژه در مناطقی که درجه حرارت بالا باشد کمک می کنند. تقویت مخزن عایق حرارتی با استفاده از یک لایه فوم پلی اورتان انجام می پذیرد.

مخزن GRP  را می توان در سطح زمین، زیر زمین ، روی سقف و یا داخل ساختمان ها نیز نصب کرد .

پنل های مخزن فایبرگلاس

مخزن فایبرگلاس پنل دار یک سیستم مدولار هستند. پنل ها در سایزهای استاندارد و مشخص قالب گیری می شوند و جهت ساخت مخزن فایبرگلاس مدولار کنار هم قرار می گیرند. به این ترتیب می توانند در هر سایزی مونتاژ و ساخته شوند. پنل ها به صورت دستی یا مکانیزه تولید می شوند. در روش دستی رزین ها و الیاف در لایه های مختلف با هم دیگر ترکیب شده و در دمای محیط با یکدیگر واکنش می دهند و مقاومت لازم را کسب می کنند و به اصطلاح سخت می شوند. در روش مکانیزه واکنش بین الیاف و رزین در دمای بالا صورت می گیرد. به این روش اصطلاحاً Sheet Molding Compound   یا SMC   گفته می شود.

 

https://tabancomposite.com/%D9%85%D8%AE%D8%B2%D9%86-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%B3/